Siirry suoraan sisältöön

Miten toimia kalevalaisen jäsenkorjauksen harjoituskappaleena?

  • tehnyt

Onko lähipiirissäsi kalevalaisen jäsenkorjauksen opiskelija? Onneksi olkoon! Kannattaa käyttää tilanne hyödyksi, siitä on hyötyä monelle. Ja muista, ettei tämä onni ole välttämättä ikuista.

Missä vaiheessa opintoja voin olla hoidettavana?

Kalevalainen jäsenkorjaus aloittaa jäsenkorjaushoitojen opettelun heti ensimmäisestä lähikoulutusjaksosta lähtien, joten pääset parhaimmillaan heti sen jälkeen hoidettavaksi.

Mistä alkuvaiheen opintojen aikana pitää olla tietoinen?

Kalevalainen jäsenkorjaus on käsillä tekemistä ja käsillä tuntemista eikä tätä taitoa yleensä ole hyppysissä heti alusta lähtien. Otteet ovat outoja ja varsinkin esim. hierojaksi jo itsensä opiskelleet joutuvat “unohtamaan jo oppimansa” opetellessaan toisenlaista hoitotyyliä. Tämä näkyy useimmiten muun muassa voiman käytössä, jota on helposti liikaa.

Tämä kaikki merkitsee sitä, että opiskelija selaa opintomateriaalejaan jatkuvasti tai ainakin usein, miettimistaukoja tulee usein ja liikkeet vaikuttavat kömpelöiltä. Tämä kuuluu asiaan ja se on hyvä hyväksyä sellaisena, jota se on; oppimista.

Saako antaa palautetta?

Saa ja jopa pitää antaa palautetta. Tosin tässäkin on pidettävä mielessä, että opiskelija voi (lue: varmasti) tuntea itsensä tyhmäksi, kun käsittelyotteet, tekniikat ja “miksi mä teen nyt näin”-kysymykset eivät vielä aukene hänelle. Kriittisen palautteen kanssa on siis oltava tarkkana.

Kriittisen palautteen antamisessa yksi asia on kuitenkin selvästi kerrottava, mikäli aihetta on: kivun tuottaminen. Mikäli hoito tuntuu epämukavalta tai se jopa sattuu, siitä on sanottava heti, jotta opiskelija voi muuttaa hoito-otettaan tai -tekniikkaansa paremmin hoidettavalle sopivaksi. Kipu ei kuulu kalevalaiseen jäsenkorjaushoitoon, joten sen välttämiseen on hyvä keskittyä heti alusta lähtien.

Palautteen antamisessa avoimuus on valttia. Ruusuja ja risujakin kannattaa antaa asiallisesti, mutta opiskelijaa tukien. Kyseessä on kuitenkin pitkään kestävä harjoittelu, jossa oppiminen ei lopu ikinä, joten heti alkuvaiheessa lyttääminen voi lopettaa opintoinnostuksen kokonaan.

Entäs jos on jo pidemmälle ehtinyt opiskelija?

Mitä pidemmälle opiskelija opinnoissaan pääsee, sitä paremmin hän myös pystyy ottamaan vastaan palautetta ja sopeuttamaan sillä omaa toimintaansa. Samoin varsinkin kriittinen palaute vaatii palautteen antajalta aiempaa enemmän perusteluja, pelkkä “en tykänny” ei todennäköisesti vie opiskelijan osaamista mihinkään suuntaan.

Jos olet ollut saman opiskelijan hoidettavana jo pidempään, kannattaa ajoittain ottaa myös katsaus opiskelijan kehittymiseen ja antaa palautetta siltä kantilta.

Kuinka kauan ja kuinka usein voin käyttää opiskelijan palveluita?

Opiskelija oppii tekemällä ja siihen tarvitaan harjoitushoitoja. Voi siis olla, että varsinkin opintojen alkuvaiheessa sinulla on mahdollisuus olla hoidettavana useinkin. Mutta opintojen edetessä opiskelijoiden “harjoituskappalekaarti” tuppaa laajenemaan ja tällöin voi olla, että käyntimääräsi harvenevat. Kannattaa kuitenkin olla säännöllisesti yhteydessä opiskelijaan hoitojen saamiseksi.

Karu tosiasia on, että mikäli opinnot etenevät suunnitellusti, maksavia asiakkaita ilmaantuu vähitellen lisää eikä lähipiiriä välttämättä hoideta enää niin ahkerasti. Tämä pätee varsinkin siinä vaiheessa kun opiskelija saa kalevalaisen jäsenkorjauksen nimikkeen ja tekee hoitoja mahdollisesti täyspäiväisesti. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä ja tässä vanha viisaus näkyy turhankin selvästi.

Eli tätäkään iloa ei välttämättä jatku ikuisesti?

Todennäköisesti ei, mutta sitä suuremmalla syyllä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti opiskelun eri vaiheista ja opiskelijan kehittymisestä. Sinulla on mahdollisuus olla merkittävässä roolissa paitsi oman terveytesi, mutta myös useiden muidenkin ihmisten terveyden ylläpitämisessä. Nämä henkilöt voivat saada ongelmiinsa helpotusta saman kalevalaisen jäsenkorjaajan käsistä, joiden koulimisessa sinulla on ollut tärkeä rooli.