Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyden ankkurit

  • tehnyt

Asiakkaideni kanssa tulee entistä enemmän keskusteltua myös mielenterveyden asioista. Lähipiirissä voi olla mielenterveydellisiä haasteita ja näistä puhuminen on kalevalaisen jäsenkorjaajan hoidossakin ihan ookoo, jos siltä tuntuu. Kalevalainen jäsenkorjaaja ei automaattisesti ole mielenterveysasioiden asiantuntija, mutta tärkeintä usein onkin kuuntelijana oleminen. Asiakas on turvallisessa tilassa ja saa purkaa tuntemuksiaan niin halutessaan. Olen itse käynyt Mieli ry:n “Mielenterveyden ensiapu® 1” -koulutuksen ja se antoi monta hyvää näkökulmaa omiin kokemuksiini liitettäväksi.

Asiakkaiden kanssa puhun usein “mielenterveyden ankkureista”, jolla on helppo hoitotilanteessakin piirtää mielikuva mielenterveyden tilasta ilman valkotauluja ja powerpoint-esityksiä.

Eli mitä ne “mielenterveyden ankkurit” oikein ovat?

Kuvittele, että mielenterveytesi on lautta keskellä merta ja tuo lautta kiinnitetty useaan ankkuriin köysillä. Yksi ankkureista voi edustaa puolisoa, toinen lähipiiriä ja perhettä, kolmas taloudellista tilannetta. Näitä on yleensä useita muitakin kuten työelämä, kaverisuhteet, opiskelu, terveydentila, harrastukset ja sitä rataa. Jokaisella ankkurilla on oma osuutensa mielenterveyden pitämisessä vakaana.

Mitä tapahtuu, jos ankkurinköysi katkeaa?

Kun köysi ankkuriin katkeaa, mielenterveys ei ole enää niin vakaasti kiinnitettynä ja se pääsee heilahtelemaan enemmän mielen tyrskyissä. Riippuu katkenneesta köydestä, kuinka paljon se piti mielenterveyttä paikallaan. Oman terveydentilan ankkurinköysi on yksi tärkeimmistä vakauttajista ja sen katkeaminen voi jo yksistään aiheuttaa mielenterveyden järkkymistä.

Isompia ongelmia syntyy, jos useita ankkurinköysiä katkeaa tai ohenee merkittävästi lyhyen aikavälin sisällä. Koronaviruspandemian aiheuttamat muutokset toivat monen elämään perustavaa laatua olevia muutoksia usein nopealla aikataululla. Joiltain meni työpaikka tai yritys alta ja se vaikutti taloudelliseen tilanteeseen. Elämä yksien seinien sisällä sai parisuhteet koetukselle ja yhtäkkiä myös fyysinen terveys tuntuu heikentyvän kertyvien koronakilojen myötä. Jokainen näistä tilanteista on omiaan ainakin nirhaisemaan ankkurinköysiä ohuemmiksi ja joissain tapauksissa köydet ovat katkenneet, jättäen mielenterveyden vellomaan jäljellejääneiden ankkurinköysien varaan.

Kai niitä köysiä saa uudestaan kiinni?

Saa, mutta se kestää usein aikaa ja riippuu tietysti kokonaistilanteesta. Jäljellejääneiden köysien määrä ja vahvuus vaikuttaa paljon, kuinka paljon voimia köysien uudelleenkiinnittämiseen on. Jos työnsä menettänyt on masennuksensa pohjamudissa, työhakemusten täyttäminen voi olla ylitsepääsemätön haaste. Uudelleenankkuroinnissa tarvitaan usein ulkopuolista apua.

Kun mielenterveys järkkyy, tulee helposti tarrauduttua mihin tahansa ankkurintapaiseen. Pitkän parisuhteen loputtua tilalle otetaankin joku, jolle sujautetaan pikapikaa kihlasormus sormeen. Kaveripiirin kutistuttua lähdetään hakemaan lähikapakasta lisäkavereita ja vedetään pahimmassa tapauksessa sekä terveys että talous kuralle samassa prosessissa.

Mikä auttaisi uudelleenankkuroinnissa?

Tärkeintä on, että saa puhuttua asiasta jonkun kanssa. Aina auttaa asiaa, jos se joku on sellainen, joka jo tietää tilanteestasi jotain ennalta, mutta läsnäoleva kuuntelija on se tärkein kriteeri. Mieli ry:n kriisipuhelin ja muut yhteydenottotavat ovat olleet kovassa käytössä pandemian alettua.

Voinko ennaltaehkäistä köysien katkeamista jotenkin?

Mielenterveyttä voi vahvistaa harjoittamalla, jolloin mielenterveyden aallokkosi käy vähän tyynempänä ja ankkurinköytesi vahvistuvat hieman. Käyskentele luonnossa, ota somevapaata, juttele ihmisten kanssa, hengitä rauhallisesti, kuuntele hyvää musiikkia. Mieli ry:n sivuilta löytyy lisää hyviä vinkkejä mielenterveyden eheyttämiseen: https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi.

Mikäli huomaat läheisesi, työkaverisi tai vaikka puolituttusi voivan henkisesti pahoin, kysele häneltä kuulumisia ja kuuntele, mitä hänellä on sanottavaa. Tällä on suurempi vaikutus kuin mitä usein ajatellaankaan.

Avainsanat: